Clicky

Algemene vragen

Lees meer over Hulp.nl, veelgebruikte termen en gegevensverwerking

Veelgestelde vragen

Hoe werkt hulp.nl?

Hulp.nl is een online marktplaats voor hulp en werk. Op dit moment zijn er twee categorieën: oppas en huishoudelijke hulp.

Hulp.nl werkt als een prikbord: ben je op zoek naar werk, dan kun je op Hulp.nl een profiel aanmaken met jouw kwaliteiten en beschikbaarheid. Ben je op zoek naar hulp, dan plaats je een oproep met jouw hulpvraag. De oproepen en profielen worden per stad in een duidelijk overzicht getoond op de website. Zo vind je altijd hulp of werk bij jou in de buurt.

Regel alles onderling
Hulp.nl is geen bemiddelaar, uitzendbureau of werkgever. Zie je een profiel of oproep dat je aanspreekt, dan kun je zelf contact opnemen door op het profiel te klikken en een reactie te versturen. Het contact verloopt daarna direct via jouw persoonlijke inbox. Hulp.nl heeft geen regels over exacte werkzaamheden of tarieven. Afspraken hierover kun je zelf maken.

Hulp of werk vinden
Hulp of werk kun je eenvoudig vinden door op de homepage te kiezen uit de categorieën ‘oppas’ of ‘huishoudelijke hulp. De rest wijst zich vanzelf. Na de laatste stap krijg je een uitgebreid overzicht te zien van alle oproepen en profielen bij jou in de buurt.

Wat is een profiel?

Ben je op zoek naar bijvoorbeeld een oppas- of schoonmaakadres, dan kun je een profiel aanmaken op Hulp.nl. Dit is een persoonlijke pagina waarop jouw gegevens en wensen worden weergegeven. Een profiel is vergelijkbaar met een cv: je laat anderen weten naar welk werk je op zoek bent en wat jouw kwaliteiten zijn.

Wat is een oproep?

Ben je op zoek naar bijvoorbeeld een oppas voor de kinderen of een schoonmaakhulp, dan kun je eenvoudig een oproep aanmaken op Hulp.nl. Een oproep is vergelijkbaar met een vacature: je laat anderen weten naar wat voor hulp jij op zoek bent en welke eisen jij aan iemand stelt.

Is Hulp.nl gratis?

Ja. Op Hulp.nl kun je gratis een profiel of oproep aanmaken om vervolgens in contact te komen met hulpen en/of mensen die op zoek zijn naar hulp.

Moet ik een deel van mijn verdiensten afstaan aan Hulp.nl?

Hulp.nl heeft alleen een prikbordfunctie en heeft geen regels over werkzaamheden of tarieven. Ben je met iemand in contact over hulp of werk, dan maak je hier zelf onderling afspraken over. Over het bedrag dat jij verdient of betaalt, hoef je niets af te staan aan Hulp.nl.

Werk ik via Hulp.nl zwart?

Hulp.nl heeft geen regels over werkzaamheden of tarieven en is ook geen tussenpersoon. Of je zwart werkt of wit, is ten allen tijden je eigen verantwoordelijkheid.
Iemand werkt zwart als hij of zij geld verdient, maar hierover geen belasting of sociale premie betaalt. Als je via Hulp.nl werkt bij een particulier thuis, ben jij er zelf verantwoordelijk voor om je inkomsten op te geven aan de belastingdienst.
Werk je minder dan drie dagen per week bij iemand thuis, dan vallen jouw werkzaamheden onder de regeling dienstverlening aan huis. Volgens deze regeling dien je als particuliere hulp zelf één keer per jaar belasting te betalen over alle uren die je hebt gewerkt. Dit doe je door aan het einde van het jaar bij de belasting op te geven hoeveel jij hebt verdiend. Op deze manier werk je niet zwart.
Werk je vaker dan drie dagen per week bij iemand thuis, dan vallen jouw werkzaamheden niet onder de regeling dienstverlening aan huis. Jouw opdrachtgever dient dan belasting in te houden over jouw loon.

Wat doet Hulp.nl met mijn gegevens?

Hulp.nl vindt de bescherming van jouw persoonsgegevens erg belangrijk. De website is daarom goed beveiligd. Hier kun meer over lezen in onze Privacy policy.

De informatie in jouw profiel of oproep is wel zichtbaar voor anderen. Deze gegevens worden alleen gebruikt om jouw profiel te matchen aan een oproep of andersom. Dit doen we door jouw profiel of oproep in de zoekresultaten te tonen, naar werk- of hulpzoekenden te sturen en door jouw profiel voor jou te delen op Social Media. Wanneer er gegevens gedeeld worden, zoals wanneer je contact op wil nemen met iemand, zullen we dit altijd vooraf aangeven.

Ik heb geen mail ontvangen

Als je een profiel of oproep aanmaakt of iets wijzigt in jouw account, ontvang je van ons een bevestigingsmail. Het kan even duren voordat deze binnenkomt. Check voor de zekerheid ook even je spam-box. Heb je de bevestigingsmail echt niet gekregen, doe dan nog een poging. Geen resultaat? Neem dan even contact met ons op.

Staat je vraag er niet tussen?

Gebruik ons formulier om je vraag, opmerking of klacht aan ons door te geven. We doen ons best je zo goed mogelijk verder te helpen.

Formulier